home See the ad Horowitz bio Legal issues Student protests sources

Newspapers that didn't take the bait

Of 73 papers, nearly 40 -- Harvard, Columbia, Notre Dame, the University of Washington, Georgia Tech and the University of Virginia among them -- rejected the Horowitz ad.

One of those was the Daily Cardinal, the Badger Herald's rival at the University of Wisconsin-Madison. Having watched the Herald come under fire for its decision to run the ad, the Cardinal chose to let the dust settle instead, explaining in an editorial:

"UW-Madison campus, its record on diversity under fire and its students of color enraged at The Badger Herald's actions, was a tinderbox waiting to explode. Reprinting the ad in The Daily Cardinal would have been inflammatory to the point of burning a deep and hurtful scar on students of color at UW-Madison."

Other student newspapers chose to tackle the issue of free speech in explaining their rejection of the ad. Like the Cardinal, the Observer at Notre Dame chose to address the issue in an editorial:

In truth, the decision regarding whether to print the advertisement is not a free speech issue, but an issue of a newspaper's right to control its own content. While we respect Mr. Horowitz's right to have and spread his opinions, the First Amendment does not mandate his opinions must appear in The Observer ... If Horowitz wanted to stimulate a debate on reparations, he could have submitted his viewpoint for publication in college opinion sections without spending a dime."

Then, there were the school publications that sought a balance between rejection and protests.

  • At San Francisco State University, the Golden Gate Xpress voted to run articles and editorials examining reparations, free speech and political correctness, thereby asserting its role as a public forum for debate. ``I don't feel it's censorship not to run the ad. It's censorship if we ignore what he's saying,'' Niema Quiet, the paper's features editor, told the San Jose Mercury News on March 27.

  • At Yale University's Daily News, the paper's business manager turned down the ad because of concerns that it could offend readers or advertisers. But after negotiating with Horowitz by e-mail, editors commissioned an op-ed piece, which ran April 2 under the headline "Reflections of a Campus Provocateur." In it, Horowitz explained his views and complained about what he described as a leftist crusade against him.
  • The Harvard Crimson also refused the ad, but ran a legible version of it in the paper's news columns, alongside a story detailing the nationwide campus controversy.


Home | See the ad | Ad's author | Legal issues | Student reax | Bibliography